Met steun van de Vlaamse overheid en in samenwerking met marketingexpert Galland.be richtte de VSF een online “marketingtoolbox” op: een website die aan onze leden sportfederaties en OSV’s toelaat hun marketingstrategie en -communicatie eens grondig onder de loep te nemen.De marketingtoolbox is er gekomen in navolging van het ondersteuningstraject marketing, waarbij elf federaties in zes marketingsessies op een zeer intensieve manier hebben leren marktgericht denken. De positieve evaluaties van de deelnemende federaties overtuigden van het nut om deze informatie ook aan andere federaties te kunnen aanbieden op een manier waarbij op eigen tempo en timing het marketingproces kan doorlopen worden.
Via deze tool wil men de sportfederatiesector strategisch versterken.
De website neemt je mee door de verschillende fasen van een strategisch marketingproces. De theorie wordt per fase tot leven gebracht door tal van voorbeelden en invulbladen maken de toepassing op de eigen sportfederatie mogelijk op een zeer gebruiksvriendelijke manier.
Via deze website kan elke federatie dus stapsgewijs nadenken over de eigen (al dan niet bewust ontwikkelde) marketingstrategie en op zoek gaan naar nieuwe strategische pistes.
Klik hier om meteen door te gaan naar de registratiepagina.
Win feedback!
Alle VSF leden maken kans om individuele feedback te winnen.
Wat houdt dit in?
Bij het doorlopen van de website kom je allerlei praktische oefeningen en invulbladen tegen die je rustig kan invullen en die je toelaten door te gaan naar de volgende stap in het traject. Maar je bent in dat geval niet zeker dat je deze invulbladen op een goede marketingtechnische manier invulling hebt gegeven.
De VSF biedt aan een 15-tal federaties gratis feedback, wat inhoudt dat de federatie, telkens een invulblad is afgerond, kort feedback krijgt van de expert Galland.be. Hou hierbij wel rekening met het feit dat de marketingexpert niet in de mogelijkheid is om zich volledig in te leven in de situatie van jouw specifieke federatie. De feedback zal gaan over de manier waarop de invulbladen werden ingevuld (klopt het marketingplaatje, voldoet het ingevulde aan de doelstelling van de oefening en waar moet je eventueel op letten om het beter te kunnen doen?) en zal dus niet noodzakelijk de visie van de expert weergeven over de best mogelijke marketingstrategie voor jouw federatie.
De meest gemotiveerde federaties worden geselecteerd voor gratis feedback (registreren voor 1 maart 2013).
Praktisch
- Elk lid van de VSF kan één inlog aanvragen via deze registratiepagina. Je spreekt dus best af wie de verantwoordelijke wordt hiervoor. Uiteraard kunnen jullie gebruiksnaam en paswoord met elkaar delen.
- Vink, om kans te maken op gratis feedback, het vakje aan op de registratiepagina en motiveer (voor 1 maart 2013).
- Na goedkeuring ontvang je een email en kan je inloggen opwww.marketingtoolboxvsf.be.
- Alle informatie over het gebruik van de marketingtoolbox vind je op de pagina “handleiding”.
- Heb je initieel niet aangevinkt dat je kans wil maken op gratis feedback, maar je wil dit toch nog aanvragen? Dat kan in de “mijn account” pagina.
- Federaties die niet geselecteerd zijn voor de gratis feedback, kunnen er vrijblijvend voor opteren om de feedbackmogelijkheid aan te kopen (€ 300 per federatie). Dat kan na 1 maart in de “mijn account” pagina.
De toolbox is een zeer uitgebreid strategisch proces dat alle stappen gaande van “missie” tot en met het concreet “marketing communicatie plan” doorloopt. Dit wil zeggen dat je je niet mag laten verleiden om alles snel in één keer te proberen doen. De bedoeling is dat de marketingstrategie, met het doorlopen van de toolbox en de fasen, langzaam vorm kan krijgen en rijpen. Tracht er dus de nodige tijd voor uit te trekken. Ga er ook niet alleen mee aan de slag. Je doet dit best, analoog aan het beleidsplanningsproces, met een “marketingteam” en met voldoende terugkoppeling naar je raad van bestuur.
Intensievere begeleiding gewenst?
Wie naast de aangeboden feedback op de invulbladen graag een nog meer gepersonaliseerde begeleiding wil krijgen (samen met de expert een strategisch plan of marketingplan opmaken, een deelaspect van zijn strategie analyseren om met nieuwe inzichten verder te kunnen,…) is uiteraard vrij om contact op te nemen met Galland.be om samen de mogelijkheden te bekijken.
Wil je meer weten over de expert in kwestie?
- Alle info op hun website www.galland.be.
- Klik hier voor een recente publicatie van Ann Galland (in het jaarboek van Stichting Marketing (STIMA), de marketing vereniging van de Belgische marketeers).
Reacties? Suggesties? Problemen bij het gebruik van de marketingtoolbox?
Contacteer Leen (09 243 12 93).